Lasi rikki, mitä tehdä?

Lasin kuljettaminen ehjänä, ajallaan ja parhaimmalla mahdollisella tavalla pakattuna on yksi lasirakentamisen keskeisimpiä asioita. Joskus kuitenkin sattuu ja tapahtuu. Lasirikot ovat valitettavia ja aiheuttavat murhetta niin asiakkaalle kuin meillekin. Tavoitteenamme on hoitaa uudet lasit mahdollisten rikkojen tilalle nopeasti ja ilman ylimääräistä paperirumbaa. On kuitenkin muutamia seikkoja, joita reklamaatioiden yhteydessä tulee huomioida. Alla käydään lyhyesti läpi reklamaatioprosessi.

Yleisesti reklamaatioista – lähetyksen tarkistus, virhe ja ongelmatilanteet

Tilaajan tulee tarkastaa tuote ennen käyttöönottoa – mielellään heti sen saatuaan. Jos tuote ei vastaa tilausta tai on virheellinen, niin siitä pitää ilmoittaa viipymättä kirjallisesti myyntiimme. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

  • Virheen laatu
  • Tilausnumero
  • Erittely viallisista/rikkoutuneista (koot, laatu, yms.)
  • Valokuvat viallisista/rikkoutuneista tuotteista

Meillä on olemassa myös ”virallisempi” reklamaatioraportti, jonka voi halutessaan täyttää (tämä ei välttämätöntä) ja liittää osaksi sähköpostia.  Reklaamaatioraportti

Kuljetusvauriot

Vaikka kuljetusvahinkoja sattuu hyvin vähän, ovat ne asiakkaillemme hyvin harmittavia. Joskus huolellisesta pakkaamisesta huolimatta lasit särkyvät tai hukkuvat matkalla. Mikäli tilaamasi tuote/tuotteet ovat vaurioitunut kuljetuksen aikana, tulee toimia nopeasti ja ilmoittaa rikkoutumisesta meille niin pian kuin mahdollista. Reklamaatiot kuljetusvaurioista on tehtävä viimeistään viiden (5) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.

Kaikissa reklamaatiotapauksissa, mutta erityisesti kuljetusvaurioissa tarvitsemme hyvät valokuvat rikkoutuneista tuotteista ja pakkausmateriaaleista. Pelkkä kuva rikkinäisestä lasista ei riitä. Kuvissa olisi hyvä näkyä myös lasipukki millä lasi on tullut, jotta voidaan selvittää mahdollinen vaurion aiheuttaja. Jos pakkauksessa näkyy selkeä osumakohta, siitä olisi lisäksi hyvä ottaa kuva. Kuvia vauriosta ei koskaan ole liikaa.

Laatuvialliset lasit

Laatuvirheellisellä toimituksella tarkoitetaan yleisten toimitusehtojen mukaan tilannetta, jossa tuotteessa on valmistusprosessista aiheutuva vika tai virhe. Eri lasilaatujen ja lasituotteiden laatu arvioidaan voimassa olevien SFS-EN standardien mukaisesti. Virheistä tulee ilmoittaa mahdollisimman pian, mutta viimeistään kuuden kuukauden kuluessa.

Lisää laadun arvioinnista voit lukea Suomen tasolasiyhdistyksen yleisistä takuuehdoista. Takuuehdot

Rikkolasien toimitusaika

Palvelukokonaisuuteemme kuuluu myös rikkoutuneiden ja reklamaatiolasien toimitusajan nopeuttaminen. Keskimääräisesti pyrimme toimittamaan nämä 5 vuorokauden kuluessa. Tätä nopeuttaa se, että tarvittavat tiedot ovat heti saatavilla yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Mikäli tuotannossamme ei ole ruuhkaa, saattaa rikkolasien toimitus onnistua jopa kolmessa vuorokaudessa (pois lukien karkaistut- ja sg-lasit). Karkaistut lasit tulevat meille alihankintana, tarvittaessa voimme nopeuttaa toimitusta vaihtamalla karkaistun lasin laminoituun lasiin.